Je administratie overzichtelijk in 7 stappen

Bijna de helft van de Nederlanders heeft zijn of haar administratie niet goed op orde. De kans is groot dat dit ook bij jou het geval is. Daarom leg ik je graag uit hoe je in 7 stappen jij je administratie overzichtelijk kunt maken. Door het toepassen van deze stappen zult je zien dat jou administratie er veel overzichtelijker uit komt te zien en zal je merken dat dit ook meer rust geeft.

Stappen

  1. Zorg voor de juist benodigdheden
  2. Maak tijd en ruimte
  3. Open alle ongeopende post
  4. Sorteer alle post soort bij soort
  5. Doe alle post achter de juiste tabbladen
  6. Betaal de rekeningen die betaald moeten worden
  7. Bijhouden!

Uitvoering

  1. Om te beginnen heb je een map, tabbladen en een perforator nodig. Door op de tabbladen de onderwerpen te schrijven krijg je een duidelijke indeling. Je kan hiervoor gebruik maken van dit schema.
  2. Plan voor jezelf een dagdeel in om je administratie overzichtelijk te maken. Dit doe je namelijk niet in 10 minuten. Zorg ervoor dat je werkt aan een opgeruimde tafel, als je in een rommelige omgeving aan de slag gaat, zul je ook zien dat je chaotisch te werk gaat.
  3. Zoek alle ongeopende post bij elkaar, en haal deze uit de enveloppen. Door de post uit de enveloppe te halen zal je zien dat de stapel al een heel stuk kleiner zal gaan worden.
  4. Sorteer alle post soort bij soort. Dit houd dus in dat je alles wat te maken heeft met inkomsten bij elkaar legt, maar ook alles wat te maken heeft met de zorgverzekering (ziektekosten) bij elkaar. Ook hier kun je weer het schema gebruiken van stap 1, hier staat per onderwerp omschreven welke documenten daarbij horen.
  5. In deze stap gaan we alles achter het juiste tabblad schikken. Zorg ervoor dat de nieuwste brieven/documenten boven komen en de oudste dus beneden, zo hoef je niet alle documenten door te bladeren als je iets zoekt.
  6. Kom je rekeningen tegen die nog betaald moeten worden of te laat zijn? Betaal deze rekeningen dan zo snel mogelijk, zodat je geen (nieuwe) schulden opbouwt.
  7. Nu je administratie goed geordend in map(pen) zit, is het belangrijk dit bij te houden. Dit doe je door iedere dag een moment te nemen om je post te openen en deze in je administratie map te doen. Zit er een rekening bij, betaal deze direct of leg deze op een stapel, als je 1 keer per week de rekeningen betaald.

Conclusie

Als je administratie ook een chaos is, neem dan dit stappenplan erbij. Graag hoor ik van je of deze stappen voor jou werken, en of je zelf nog tips hebt om je administratie overzichtelijk te krijgen. Als deze tips je geholpen hebben, deel deze dan met je vrienden, familie en kennissen.

Als je ondanks deze tips, nog altijd moeite hebt om je administratie overzichtelijk te krijgen, dan kan Budgetcoach Haarlem je hier ook bij helpen. Wij zullen dan samen met jou kijken, naar een oplossing die bij jou past. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.

Leave a Comment